Navidad activo Argentino - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Marleen Graaf - WaarBenJij.nu Navidad activo Argentino - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Marleen Graaf - WaarBenJij.nu

Navidad activo Argentino

Door: Marleen en Bram

Blijf op de hoogte en volg Marleen

25 December 2010 | Argentinië, El Calafate

Woensdagochtend vertrokken richting Argentinie. We waren voorbereid op de grensavonturen wat ons de eerste keer meer dan 3 uur van onze tijd kostte. Dit keer ging het echter snel, al met al waren we met een uurtje klaar. Dit was een rustige grensovergang en wij waren de enige bus bij de grens dit keer.

Ergens in de middag kwamen we aan in El Calafate, het dorp dat bekend staat vanwege de toegang tot de zuidelijke kant van het nationale park van de gletsjers (Los Glaciares). Het was een mega-toeristisch dorpje! Nog niet eerder zoiets gezien in Argentinie. De zon kwam wel lekker door en wij hebben heerlijk genoten van een biertje op een behoorlijk terras, dat is dan weer het voordeel van een toeristisch plekje.

Natuurlijk moesten we ook de nodige dingen regelen voor onze reisplannen! We wilden Perito Moreno zien en daarna snel door naar El Chaltén om wat flinke wandelingen in de bergen te maken. Perito Moreno is zo ongeveer de bekendste gletsjer, mede doordat deze op een makkelijke manier bereikbaar is met auto ipv klimmend door de bergen. Dit is ook zo ongeveer de enige gletsjer in de wereld die stabiel blijft. De meeste gletsjers smelten door de opwarming van de aarde. Hier op deze plek in het Andesgebergte valt echter nog zoveel sneeuw op de ijskap waardoor Perito Moreno aan de ene kant blijft groeien en aan de andere kant smelt. Deze andere kant is de kant in het ´dal´, waar de toeristen kunnen kijken hoe er soms enorme stukken ijs naar beneden vallen in het meer. Wij gingen dit op donderdag zelf ervaren :-)

Redelijk vroeg in de ochtend gingen we met een bus richting Perito Moreno. Het was ongeveer 80 km rijden. Onderweg zagen we met grote regelmaat de verschillende dieren die in dit gebied voorkomen; veel roofvogels maar nog veel meer schapen! Eén Estancia (dit is een soort boerenbedrijf) had tussen de 20.000 en 22.000 schapen en deze hebben dan ongeveer 70.000 hectare grond tot hun beschikking. Dit is omdat de grond hier arm is, het is steppe gebied en het voedsel in de grond is dus minimaal. Erg leuk om te zien hoe 4 honden een hele kudde schapen wel even laten zien welke kant ze op moeten. Ze stuurden de schapen precies over de weg toen wij er aan kwamen rijden, de honden sprongen enthousiast in de rondte en de schapen... ach als er één over de weg is...

Na een paar bochten zagen we dan voor het eerst Perito Moreno!

Na een wandeling werden we gedropt bij het toeristische gedeelte. Een compleet aangelegde boardwalk bezorgde de meest fraaie aangezichten en uiteraard mooie fotomomenten. Afsluitend zijn we met een catamaran de gletsjer vanuit het water gaan bekijken, erg indrukwekkend.... zo ver je gezichtsveld reikt toppen en pieken van ijs. Zo´n 80 meter boven het water uitstekende ijsklomp in en in wit, blauw en diepblauw. Die avond zijn we direct met de bus doorgegaan naar het hikersgebied van Argentinië, El Chalten. Dit is de tegenhanger van de Chileense ´Torres del Paine´ alwaar we reeds zijn geweest en welke we wellicht weer een keer zullen aandoen. El Chalten is een dorp van 500 inwoners en het dorpje verschaft toegang tot het noordelijke deel van het nationale park los Glaciares. Hiermee is over El Chalten alles gezegd, maar zeker niet over de ligging; midden tussen de bergen, alsof er een deel is afgegraven en daar een dorp is gecreeerd. Vanuit ons optrekje wandelen we direct de bergen in op weg naar Laguno Torre. Het was een wandeling van ongeveer 6 uur, helaas begon het halverwege te regenen waardoor het uitzicht op de berg Torre zelf compleet achter de wolken verdween. Het meer vol ijsschotsen en de gletsjer waren ondanks dit weer nog steeds erg mooi om te zien. Op tijd terug want het was per slot van rekening kerstavond. Zeik en zeik nat geregend gingen we uitgeput op zoek naar een kerstdiner.... we konden kiezen uit pizza.

Eerste Kerstdag hebben we genoten van ons kerstontbijt. Toast met jam en wat vruchten, maar ook koffie en thee en limonadesiroop met sinaasappelsmaak! Een stevig ontbijtje dus voordat we aan wandeltocht nummer 2 begonnen in dit gebied. Het weer was.... fantastisch. In tegenstelling tot vrijdag was het nu blauw met hier en daar een wolk dus we gingen op pad richting ´laguna de los tres´. Het was een prachtige maar stevige wandeling met enorm veel wind. We liepen de berg op, door het bos, door een rivierbedding en na een uurtje vol tegen de wind in, begon de klim ´from hell´ naar het hooggelegen meertje. Het was behoorlijk afzien, een klim van ongeveer anderhalf uur na een wandeling in ons rappe tempo van 2,5 uur. Het was een beetje van jas aan, jas uit. Je zweette je rot door de klim en de felle zon, maar als je even stil stond (en dat gebeurde mij nog wel eens) stond je weer met je bezweette lijf vol in de wind om kou te vatten. Na een stukje platgedrukte appeltaart hadden we de laatste krachten verzameld om de top te bereiken. Het uitzicht was adembenemend mooi. De bergtop van Fitzroy stond recht tegenover ons aan de andere kant van het superblauwe meer. Zijn iets kleinere broertjes en zusjes (pieken van bergen die net iets minder hoog dan 3400 meter komen) stonden fier naast hem. De hemel was blauw, de schaarse wolken waren als uit een sprookjesboek en de wind ging af en toe even liggen :-)
Na een half uurtje genieten, moesten we toch weer aan de afdaling beginnen. Erg fijn is het dan dat jij andere zwaar hijgende en bezwete hikers tegenkomt die aan je vragen of het nog ver is en of het de moeite wel waard is. Jij ze een klein beetje moed in kunt praten, kunt zeggen dat het echt de moeite waard is en ze nog even vrolijk Kerstfeest kunt wensen. Tegelijkertijd opgelucht kunt zijn dat jij nu degene bent die, die klim niet nogmaals hoeft te doen...
Eenmaal beneden in het dorp snel de bezwete kleding uitdoen en de bus pakken terug naar El Calafate. Daar slapen we een nachtje vlakbij de busterminal, want tweede Kerstdag gaan we terug naar Chili.

We hebben erg gelachen tijdens de wandelingen. De ene dag in de regen met slecht zicht, de andere dag op de mooiste dag tot nu toe. Vooral ik (Marleen) heb gelachen om Bram onder zijn prachtig blauwe poncho. Het was een bijzonder natuurverschijnsel. Natuurlijk heb ik het vastgelegd, want het was minstens zo bijzonder als de andere wilde dieren in de nationale parken hier. Ik probeer de foto door de censuur te krijgen, dus met een beetje mazzel kunnen jullie dit bijzondere voorval ook aanschouwen.

Kennen jullie de Spaanse cursus van de Teleac nog van vroeger? Ik weet zeker dat jij (berdy het nog wel kent, want we keken samen) Niet dat we er wat van hebben onthouden, behalve de titelsong denk ik. Het toeval wil dat Bram dit ook kent: Por Favor, Por Favor. (beetje kletspraat, maar voor degene die het programma kent zal het ongetwijfeld geweldige jeugdherinneringen oproepen)

Sorry trouwens dat we geen Kerstsmsjes hebben verstuurd, maar zoals jullie uit dit verhaal begrijpen waren we heel druk en als klap op de vuurpijl hadden we ook nog eens geen bereik in de bergen. Alsnog: We hopen dat jullie hebben genoten en zeker net zo´n lekkere Kerstmaaltijd als wij hebben genuttigd. Wij gaan nog een keer voor de pizza op tweede Kerstdag, beviel zo goed op Kerstavond!

Op naar oud en nieuw en geniet van de hoogtepunten van afgelopen jaar die ongetwijfeld voorbij zullen komen op tv. Wij hebben zo onze eigen hoogtepunten hiero. Na de Kerst gaan we de boot op. Waarschijnlijk zijn we niet bereikbaar tot nader bericht! Maar wees gerust, we genieten....

Salud!

(ps de foto´s die we laten zien, zijn van de minst goede camera. De kwaliteitsfoto´s krijgen we er niet op)

• 26 December 2010 - 21:49

Hermien De Graaf:

Jullie genieten en wij genieten mee met die mooie verhalen, en de mooie foto,s die nog komen, wij wachten af en oma de Graaf leest ook alle mooie verhalen, de groetjes en wees voorzichtig samen pas op elkaar, vele kusjes van dick en hermien dag schatten, doei xxxx

• 27 December 2010 - 10:20

Will De Haan:

Moooooiii!!
    Als je nog in de berghut bij de gletscher van Torres del Paine komt: pas op voor de Zwarte Kat! Will
    Will

• 27 December 2010 - 11:08

Grietje:

Hola, leuk om jullie zo samen te zien genieten. Het is net of ik mijn eigen reis weer maak, het is alweer een paar maanden geleden maar voelt door jullie avonturen weer erg vers. Ga lekker genieten van de komende tijd, Bariloche en omgeving is erg mooi. Als je tijd hebt probeer dan ook naar Chiloe te gaan. Groetjes uit een wit Nederland en alvast een een heel 2011 voor jullie

• 27 December 2010 - 21:04

Nadja:

Wauw, wat een foto's!

• 27 December 2010 - 22:34

Niels K:

Hey Bram en Marleen,

De foto's zien er supergoed uit, erg mooi daar.
    Veel succes en plezier nog daar!

• 29 December 2010 - 00:02

Lieke:

Ja, wat ongelooflijk mooi is die Perito Moreno, he! En wij hadden in elk geval nog nooit zo'n harde wind meegemaakt, werden letterlijk de lucht ingetild op een gegeven moment! Heerlijk om jullie verhalen te lezen, dan is het dubbel genieten!
    Groetjes vanaf een witte berg in Zwitserland en een heel fijn 2011!

• 29 December 2010 - 21:40

Bianca:

Wat een mooie verhalen en super foto's weer!!
    Erg leuk om jullie samen te zien genieten! Ben blij dat het 'bijzondere diersoort' door de censuur is gekomen ;-)
    Pizza met kerst is niets mis mee! Wij hadden Mc onderweg.. en 15 uur erover gedaan om in Oostenrijk te komen met een ziek kind.. Maar het is hier top!
    Jullie een gezellig oud & nieuw daar!! Veel plezier nog.
    Liefs van de hele family

• 31 December 2010 - 08:24

Everdien DAE:

Ha Marleen,

Gave foto's zeg en leuk om zo van je te horen over Argentinie. Geniet er nog (maar) een paar weken van samen. Ook vast bijzonder om het jaar 2011 zo te starten. De beste wensen voor het hele jaar!

groetjes,
    Everdien

• 03 Januari 2011 - 13:51

Sylvia:

Voor jou/jullie alle goeds voor 2011..

365 dagen om te dromen
    te gaan en te komen
    te ontvangen en te geven
    en tussenin:
    gelukkig en gezond leven...

Jou resiverhalen...

Zo, ik had even wat in te halen. Een kop thee en er even voor gaan zitten..

Wat een mooie reisverhalen. En je begrijpt wel dat ik op het puntje van mijn stoel zat toen ik de komst van Bram aan het lezen was.. En al die foto's. Ook ontzettend veelzeggend.

Wat heb je weer veel meegemaakt in een relatief korte periode. Weer allemaal nieuwe mensen, ervaringen en herinneringen rijker. Meisje wat ben ik soms ontzettend jaloers op je. Behalve wanneer je in benauwde en rare stress situaties terechtkomt ;-)..

De laatste weken in zicht.. Geniet nog maar lekker samen.

Veel liefs en een dikke kus

• 04 Januari 2011 - 19:19

Alphons & Truus:

Goei'ndag dan: Marleen en Bram.

Had je niet gedacht hè Bram? .... dat wij zelfs in Schalkhaar, jullie verslagen lezen en foto's kunnen bekijken.

Prachtige foto's......... schitterende natuur.......mooie verhalen........... en
    als wij ooit nog heeeeeeeeel veel geld hebben, maken Truus en ik ook nog zo'n reis.

Heel veel plezier en geniet van die laatste twee weken en.... we zien elkaar weer bij Roel & Dusty.

groet'n
    Alphons en Truus

ps. Als jullie nog een eekmolle tegenkomen; breng je die dan mee ?

• 04 Januari 2011 - 19:42

Hermien De Graaf:

wat een prachtige foto.s Marleen, vooral die bergen met die sneeuw,en die mooie gele pantoffelplantjes,wat prachtig en vooral jullie met die mooie lachende snuiten,geniet nog maar lekker! groetjes pa en ma!

• 12 Januari 2011 - 16:12

Arbo:

Antwoord aan Alphons en Truus betreffende de eekmolle: Er is in oktober 2008 voor het laatst gezocht naar de eekmolle in omgeving Zimbabwe, ze vallen daar nl. erg op en hun spoor kun je altijd volgen ;-)