Het zit erop! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Marleen Graaf - WaarBenJij.nu Het zit erop! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Marleen Graaf - WaarBenJij.nu

Het zit erop!

Door: Marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

16 Januari 2011 | Argentinië, Buenos Aires

Mi ultima dia y esta noche es mi ultimo noche....

Twee heerlijke dagen in Buenos Aires gehad. Het voelde toch ook al een beetje als thuiskomen, toen ik voor de vierde keer aankwam in deze stad van de mooie luchten. De meeste weken van de 9 weken in totaal heb ik in Buenos Aires doorgebracht.

Voor deze laatste twee dagen had ik een leuk hostel mét zwembad uitgekozen in San Telmo, mijn favoriete wijk!

Toen ik zaterdagochtend aankwam was het druk op het omnibusstation ´Retiro´ in Buenos Aires. Dit is het busstation voor alle lange afstandsbussen. Je kunt het je niet voorstellen, maar zoals je op Schiphol vele en nog eens vele ´gates´ hebben voor alle vliegtuigen, hebben ze hier zeker zo´n 100 platformen verdeeld over twee verdiepingen voor alle bussen die vanuit het hele land (en daarbuiten) aankomen, maar ook vertrekken naar allerlei bestemmingen. De zaterdagochtend is schijnbaar een drukke dag. We stonden in een rij verdeeld over twee rijbanen samen met een vijftigtal andere bussen van allerlei maatschappijen, wachtend op een platform. Ik besloot dit keer om geen taxi te nemen maar compleet bepakt met grote rugzag achterop en kleine rugzak voorop met de metro richting mijn hostel te gaan.

San Telmo....
Eenmaal aangekomen aan Chacabuco bij Hostel Circus, kon ik wel inchecken maar pas na 15.00 uur mijn kamer in. Ze moesten nog schoonmaken. Hoewel het nog een beetje bewolkt was, trok ik de bikini aan en heb ik plaatsgenomen op een heerlijk ligbedje, Iphone met lekker muziekje op en ik vond een Nederlands tijdschrift. Binnen no-time brak de zon door en werd het al snel te heet. Even afkoelen in het zwembad.... :-)
Toen ik na drieen was geinstalleerd in de 6 persoonskamer, heb ik een heerlijke douche genomen en ben ik nog maar eens te voet de stad in gegaan. Een wandelingetje door San Telmo richting Puerto Madero, het havengebied. Daarna richting centrum. Op een parkeerplaats spotte ik enkele grote trucks, crossauto´s en motoren, onder het stof en het zand, voorzien van allerlei reclame en namen van de bestuurders. Het waren uitvallers van de Rally Dakar. Voorheen was dit Parijs-Dakar, maar deze race vindt tegenwoordig in Chili en Argentinie plaats. (Lijkt mij overigens ook een zeer geschikt gebied) De race eindigde vandaag (de 16e) in Buenos Aires waar deze aan het begin van 2011 ook is begonnen.

Nog even wat geshopt aan Florida en in Galeria Pacifico, alsof ik nog niet genoeg tastbare herinneringen had bemachtigd ;-)
´S avonds maar een biertje in het hostel, een Quilmes Cristal, de Argentijnse Heineken/Grolsch en deze smaakt zeer goed na een middagje hobbelen in de warme stad mag gezegd en geschreven worden.

Vandaag, zondag 16 januari. Mijn allerlaatste dagje in Buenos Aires, mijn allerlaatste dagje in Argentinie, de allerlaatste dag van mijn 9 weekse trip. Ik deed het gordijn open en zag een strak blauwe lucht :-) Tijd voor het zwembad! Maar eerst een ontbijtje...
Nog weer even heerlijk van de te warme zon genoten, maar ik heb begrepen dat deze in Nederland nog maar minimaal schijnt op het moment, dus ik nam de hitte voor lief.

Verhuisd naar mijn éénpersoonskamer. Hier staat wel een enorm lekker groot tweepersoonsbed, maar het is een kamer voor mij alleen, mooi om de reis mee af te sluiten en strakjes nog even terug te blikken op de 9 weken als ik in bed lig.
Tegen een uur of één ben ik richting Saavedra gegaan, het huis van Alejandra waar ik twee weken heb gewoond tijdens mijn Spaanse taallessen. Ik had met Ale en met Richard (een Engelse mede-student) afgesproken. Wat een warm welkom kreeg ik! Het was de bedoeling om even bij te kletsen, wat te drinken en mijn spulletjes op te halen (die ik daar voordat ik ging reizen met Bram had achtergelaten) Het liep natuurlijk anders. Ze wilden alles weten over mijn uitstapjes door Argentinie, over hoe het samen met Bram is geweest, want ik had ze van tevoren natuurlijk al geinformeerd ;-) Op mijn beurt wilde ik weten hoe de Spaanse lessen van Richard verliepen, wat zijn verdere plannen waren, hoe hij de gay-scene van Buenos Aires ervaart en natuurlijk hoe de huwelijksdag van Alejandra en haar Engelse Alex is geweest!
Tijdens ons geklets in het Engels en Spaans verdween de zon en maakte deze plaats voor keiharde regenbuien en onweer :-( Mijn poncho had ik niet meegenomen. De lieve schat Alejandra maakte een heerlijke salade als lunch voor een tweetjes, we dronken nog een extra kopje koffie en het was al tegen 17.00 uur toen ik na warme knuffels en Argentijnse zoenen afscheid nam. (Manouk, als je dit leest, je krijgt ook een warme knuffel en dikke zoen van Ale :-) )

Voor de laatste keer met de metro, de subte, van Buenos Aires. Ik heb maar even een detour genomen en ben drie keer overgestapt om ook van dit metro-momentje nog even extra te genieten.
Toen ik weer terugkwam in San Telmo was de (allerleukste markt van Buenos Aires) al afgelopen. Denk dat het mede door de regen kwam, die inmiddels wel weer was opgehouden. Met mijn camera in de aanslag heb ik nog maar eens een rondje San Telmo gedaan. Foto´s gemaakt van de vele kunst die je hier op de muren vindt, van de voor mij bijzondere plekjes in deze wijk en van de mooie gebouwen en leuke straatjes. Even genieten nog.
Toch heb ik ook nog wat leuke verjaardagscadeautjes gekocht. Eigenlijk bijna te leuk om weg te geven en ik zou het graag zelf willen houden, maar ik heb al zoveel en vooral een hoofd vol met herinneringen. Dus... wie er binnenkort jarig is, kan misschien een Argentijns cadeautje verwachten ;-)

Nog één heerlijke Argentijnse steak dan. Natuurlijk ging ik naar Gran Parilla del Plata mijn favoriete ´parilla´. Ik geloof slechts voor de 6e keer, maar ik at hier mijn eerste steak in Argentinie en nu dus ook mijn laatste...

Het is nu bijna 22.30 uur lokale tijd. Ik ga mijn kamer zo opzoeken en misschien al wat inpakken. Morgen na het ontbijt vertrek ik richting luchthaven.

Argentinie is een fantastisch land. Zoveel uitersten, prachtige natuur en ik ben erg blij met mijn keuze voor deze bestemming. Natuurlijk heeft de ene plek meer indruk op mij gemaakt dan de andere. Het noorden, het gebied rond Salta en de stad Salta zelf vond ik super. Het zuiden, Patagonie is zo ruig, groen en een unieke plek. En Buenos Aires is een stad met vele gezichten. Iedere wijk heeft haar eigen charmes.

Zijn er ook dingen die ik minder charmant vind? hmmmm... ja!
- De soptegels (als meer uitleg benodigd is, kan ik persoonlijke toelichting op dit fenomeen geven)

- De hondenpoep die je in grote getale op de stoepen van Buenos Aires vindt.

- Het feit dat er geen respect is voor voetgangers. Ik vraag me af waarom ze eigenlijk zebrapaden hebben (die zijn er namelijk wel degelijk) want enig nut hebben ze niet. Het recht van de sterkste, in dit geval dus meestal de auto en niet ik, geldt hier. Ondanks dat ik brutaal genoeg toch voorrang probeerde te nemen, heeft me dit meerdere malen bijna mijn tenen gekost en was ik vervolgens geneigd om ´de vinger´ te geven ;-)

- Het is leuk dat je als vrouw aandacht krijgt, maar als je als Europese alleen over straat loopt, is het soms wel iets te veel en gaat de vleierij eraf. Deze maakt in mijn geval dan plaats voor een snipke irritatie.

Maar is dit alles?! Wel wat ik zo op dit tijdstip bedenken kan. Het komt er eigenlijk op neer dat Buenos Aires een fantastische stad is met voor ieder wat wils!

Holland dus weer in het verschiet. Vind ik ook weer leuk en dat is denk ik een goed teken, al vind ik het jammer dat de lente nog niet doorgebroken is. Leuk om iedereen weer te zien, weer een Hollands biertje in de Doedel te doen, uit te kijken naar de wintersport en alvast weer weg te dromen over een volgende reisbestemming voor volgend jaar.
Ik realiseer me dat er in twee maanden tijd weinig veranderd zal zijn (dat was zelfs na een jaar reizen zo!)
Binnen no-time weer meegaand in het Nederlandse ritme en op zoek naar een nieuwe klus!

Eerst maar ns zien of het pontje wellicht tot aan mijn voordeur vaart, want ik heb begrepen en op internet gezien dat de IJssel buiten haar oevers is getreden en probeert om de straten in Deventer ´over´ te nemen. Dat heeft toch ook z´n charmes :-)

Misschien komt er eenmaal in Nederland nog een ´nawoord´ maar in ieder geval bedankt voor het lezen en de leuke commentaren.

Het zit erop!
Hasta Luega amigos...

¡Chau!
Besos Marleen

  • 17 Januari 2011 - 08:05

    Lies:

    lieve Leen, je reis zit er alweer op.
    Ik wil je bedanken voor je geweldige verslagen. Bij deze voelde ik helemaal met je mee, beetje traantjes achter mijn ogen, duhhh IK?
    Nu zit je dus al in het vliegtuig. Time flys zeg. Wij druk in het huis dus dat maakt dat de tijd zo snel gaat. En over lente gesproken; ik hoorde vanochtend VOGELTJES fluiten..daar krijg ik dan ook kriebels van...
    Goeie reis, en hopelijk tot snel, zaterdag gaan we over :) dus de KOFFIE staat klaar(al 3 weken hoor ;-)
    KUS

  • 17 Januari 2011 - 22:42

    Bianca:

    Aah een mooie terugblik en mooie foto's van een bruin snoetje zag ik al!!
    Ook ik heb weer genoten van je/jullie verhalen en prachtige foto's!
    Maar ook erg fijn dat je weer bijna terug bent :-)
    Goeie reis nog even en tot snel!
    Liefs ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

welkom op mn website!!! Ik ga weer op reis... Na 2 maanden Zuid afrika in 2005 (zie marleenennadja.waarbenjij.nu) een jaar Australie, New Zealand en Azie in 2006-2007 en 7 weken Indonesie in 2009, is het nu de beurt aan Zuid Amerika :-) Zondag 14 vlieg ik (via Brazilie) naar Buenos Aires. Via deze site houd ik jullie op de hoogte Natuurlijk vind IK het ook hartstikke leuk om op de hoogte te blijven van de zaken in Holland en vooral natuurlijk het wel en wee in Deventer. Dus hou je niet in en hou mij ook een beetje op de hoogte. Om een beetje sjeu aan mn verhalen te geven, probeer ik er ook plaatjes bij te plakken. Veel leesplezier en tot volgend jaar maar weer... marleen

Actief sinds 15 Sept. 2006
Verslag gelezen: 12234
Totaal aantal bezoekers 144287

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 18 Januari 2011

Zuid Amerika

12 Juli 2009 - 23 Augustus 2009

Sumatra, Java, Bali en Lombok

20 September 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: