wat een toptijd heb ik hier! - Reisverslag uit Broome, Australië van Marleen Graaf - WaarBenJij.nu wat een toptijd heb ik hier! - Reisverslag uit Broome, Australië van Marleen Graaf - WaarBenJij.nu

wat een toptijd heb ik hier!

Door: marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

31 Mei 2007 | Australië, Broome

hallo hallo allemaal!

allereerst natuurlijk heel hartelijk bedankt voor alle leuke berichtjes die ik met mijn verjaardag heb gehad. Ik had ongeveer 20 smsjes, daarnaast mailtjes, telefoontjes, reacties op hyves en mn site en kaartjes! :-) Doet me erg goed dat jullie me nog niet vergeten zijn :-)Wat een verjaardag heb ik gehad zeg.... de eerste die ik niet in Holland vier, dus t was even anders, maar zeker heel erg leuk. Maar nu heb ik de afgelopen dagen zowieso een toptijd gehad.

Ben aan t werk geweest! hahaha, wie had dat nog gedacht (ik zelf eigenlijk niet) en wat voor werk! 10 dagen op de "Paspaley 4" een prachtig schip, de parel van de vloot, compleet afgesloten van de wereld, geen tv, geen krant of wat dan ook echt heerlijk!

Zondag 20 mei zou ik op de middag Brett in de haven ontmoeten. Brett is degene via wie ik dit baantje heb geregeld. We hadden elkaar nog niet gezien, maar alleen aan de telefoon gehad en alles was in kannen en kruiken. Ik besloot dat ik niet luxe een taxi naar de haven zou nemen, maar als een echte backpacker, mn tas op mn rug zou gooien. Sjonge wat was die zwaar en het was me een partij warm. De eerste kilometer heb ik gewandeld en bij de afslag naar de haven ben ik begonnen met liften, dacht, dat moet toch lukken als ze zo'n lief meisje met zo'n zware tas zien lopen :-( Niets was minder waar :-( De eerste 3 auto's die wel degelijk plek in de auto hadden, reden gewoon langs me heen! Ze keken me niet eens aan. Complete negering! Sjonge ik werd er bijna verdrietig van kan ik je vertellen, maar toen kwam daar mn hoop in donkere of in dit geval bloedhete dagen. Een oude man in een pickup truck met een hondje op de bijrijderstoel en.... hij stopte, jippie!

Ik gooide mijn 4 tassen achterin en kroop voorin waar ik al snel de hond op mn schoot had. Eigenlijk was het nog geen 10 minuten rijden meer, maar als ik dat lopend had moeten doen, was ik waarschijnlijk bezweken ;-)
In de haven ben ik rustig blijven wachten op de anderen en probeerde alvast van de voorpret te genieten. Het klinkt misschien gek, maar ik had er echt heeeel veel zin in, in dit werkavontuur.

Eenmaal op de Short Fuse (de boot die me de zee op bracht) stond ik dus ook alleen maar te genieten. Binnen mum van tijd verminderden we vaart en daar zag ik me toch een groot schip opdoemen!!! jippie! mijn huis voor de komende 8 dagen. Ik kreeg er nog meer zin in. Ik dacht dat we aan boord zouden gaan, maar dit was niet het geval. In onze supersnelle speedboot scheerden we over t water verder van de kust af en eenmaal daar, hebben we een hele tijd gewacht totdat de grote boot onze kant op kwam. En toen.... toen gingen we wel aan boord. We moesten meteen aan t werk, geen gedoe, mes in de hand en werken. Er waren net door een andere boot (de Van Sittard, die continue met ons meevaart) ongeveer 700 panelen met ieder 8 schelpen aan boord gebracht en deze moesten opengesneden worden, de schelpen eruit, door een wasstraat en dan gingen ze via een lopende band een ruim in dat onder water stond op de boot. (snappen jullie het nog?) klinkt wat ingewikkeld, maar ik beloof nog foto's te maken, is er namelijk nog niet echt van gekomen omdat t altijd een natte bende is en er geen tijd is om foto's te maken. Ik denk dat we met een mannetje of 30 aan de slag waren. En alles in een razend tempo.
Denk dat we rond een uur of 4 klaar waren met de schelpen en hierna ging iedereen aan de slag om de boot schoon te maken. Raz (een australier die net als ik ook op de boot zou blijven slapen) en ik konden echter gaan douchen en zouden daarna Phil, de first mate, ontmoeten in t kantoor die ons wegwijs zou maken op de boot.

Ik vond alles joepie, de boot was echt reuzemooi, Raz en ik kregen een hut/cabine voor ons 2-tjes en t zag eruit als op een cruiseschip. Alleen we moesten hier natuurlijk aan t werk. Eenmaal gedoucht gingen we 2 verdiepingen omhoog waar we in de brug terechtkwamen. Dit is het deel van de boot van waaruit die bestuurd wordt. Dat zag er gelikt uit zeg! supermodern, strak, luxe en de boot is ook nog maar 5 jaar oud. Phil vertelde ons alles wat we moesten weten, stelde ons aan diverse collega's voor en gaf ons een rondleiding over de gehele boot. Ondertussen ken ik natuurlijk iedereen bij naam, behalve misschien sommige Japanse namen. Om half 7 was het avondeten en daarna konden we doen wat we maar wilden. Het eten....... superdeluxe! :-) een buffet met allerlei lekkere dingen, dus afvallen is hier niet aan de orde!

Na t eten ging ik naar buiten, buiten aan de achterzijde van de boot is het toegestaan om te roken, dus daar stonden voornamelijk mannelijke collega's en die gingen ook wat vissen! Iedereen was vriendelijk tegen me en ik genoot van alles. Ze vroegen of ik ook wilde vissen, maar toen 1 collega een haai van anderhalve meter aan de haak had, heb ik maar bedankt, ander keertje ;-)
Tegen een uurtje of negen ging iedereen wel zo'n beetje naar bed! Vroeg he? maar ja er zitten er tussen die om 3 uur op moeten en we werken meestal door to 6 uur in de avond, lange dagen. Logisch dat je er dan vroeg induikt.

Iedereen moet uiterlijk om 5 uur op in de ochtend, snel even een boterham of muesli eten en dan om 05.30 uur op dek staan om te beginnen. Ik begon in het process deck. Het is teveel op uit te leggen wat we daar allemaal doen, dat komt nog wel een keertje, maar heel in t kort; de schelpen die door collega's zijn geopend en voorzien van een klem zodat ze ook open blijven (want ze zijn natuurlijk levende wezens en willen weer dichtgaan), komen uit de tank omhoog. Wij moeten ze dan in een kast zetten die aan de andere kant uitkomt in de Ops room (operatieruimte). Daar kunnen andere collega's de schelpen pakken en bij de Japanners neerzetten die dan gaan opereren op de schelpen. (maakt dit verhaal nog enigzins wat duidelijk?) haha
De schelpen die dood zijn of terugmoeten, komen via een andere kast weer terug. Wij doen ze dan weer in een paneel zodat ze terugkunnen de oceaan in of voor degenen die dood zijn, ontleden ze verder. Ook worden de schelpen die behandeld zijn door de Japanners teruggegeven aan ons en die moeten in een tank met water geplaatst worden zodat ook deze later weer in de oceaan gedumpt kunnen worden.

Oh ja, er zijn dus ongeveer 20 japanners aan boord die het belangrijkste werk doen, ervoor zorgen dat er mooie parels gaan groeien in de schelpen.

Ik vond alles leuk! Eigenlijk is het werk best saai en slim hoef je niet te zijn, maar het is zo leuk op de boot.
Tegen half 9 is er 'smoko' dit is een soort van ontbijt. Er staan dan allerlei lekkere taartjes, broodjes, fruit en wat nog meer voor ons klaar, die wij kunnen opeten, jammie! Daarna weer aan t werk tot half 1, dan hebben we n lunchpauze van 50 minuten om daarna weer door te werken tot ongeveer 6 uur! Lange dagen he? Van meer dan 12 uur dus.

Iedere dag pikken we zo'n 1000 tot 1500 schelpen op uit de oceaan. Deze zijn natuurlijk al speciaal gekweekt. De schelpen worden door de Japanners aan boord behandeld en voorzien van een of ander nucleair goedje waardoor er een parel gaat ontstaan. Iedere dag 'dumpen' we ook weer zo'n 1000 tot 1500 schelpen en zo gaat t de hele 8 dagen door.
Iedere dag wordt ik smerig en zeiknat van al t water, maar ik wordt goed verzorgd, krijg heerlijk eten, heb goed gezelschap en mn vieze kleren worden voor me gewassen! Wat wil een mens nog meer? :-)

Ik vond t zo leuk dat ik heb besloten op de boot te blijven. 27 mei aan t eind van de middag waren we klaar met t werk voor de kust van Exmouth. We brachten alles in gereedheid voor vertrek en zijn direct gaan varen richting Broome. Totaan gisterochtend, 30 mei om 6.00 uur hebben we non-stop gevaren opweg naar Broome. De eerste dag van t varen, maandag de 28e, konden we voor t eerst uitslapen. We hoefden pas om half 8 op, 8 uur ontbijt en daarna moesten we ongeveer 3 uurtjes schoonmaken op de boot. Vanaf half 12 heb ik heerlijk in bikini op het topdek van de boot gelegen en wat gefiets in de 'sportschool'. De tweede dag van t varen verliep compleet anders. Rond 4 uur in de nacht begon t te stormen en werd t behoorlijk ruig op zee. Denk dat ongeveer de helft van de bemanning (50 mensen in totaal) zeeziek was. Ze zagen groen en geel en gaven zo'n beetje non-stop over. Gelukkig was ik niet ziek :-) heb heerlijk ontbeten met bacon en eieren wat voor sommigen alweer reden genoeg was om te gaan spugen, maar t was moeilijk om t binnen te krijgen met dat geschommel. Schoonmaken hoefden we niet, want t was al moeilijk genoeg om gewoon heen en weer te lopen over de boot. We leken wel dronken en zwiepten van links naar recht, echt grappig!
Om 12 uur was ik jarig, dat was gek zeg! Ik had al ruim 8 maanden een kadootje in mn tas en die mocht nu eindelijk uitgepakt. Een superlieve kaart van 1 van mn liefste vriendinnetjes (bedankt :-) ) met een hollandse slinger! Die moest natuurlijk opgehangen.

Al mn lieve collega's feliciteerden me en normaal gesproken mag de jarige beslissen wat er wordt gegeten en ik zou een taart mogen kiezen die vers gebakken zou worden, maar helaas (nou ja...) kwamen we dus om 6 uur in de ochtend aan in Broome. Er moest gewerkt worden op mn verjaardag. Om 5 uur op en t schip moest spik en span de haven in varen. Als matrozen gingen we op t dek en in de boot tekeer, we kregen allemaal een 'Paspaley' shirt aan en tegen een uurtje of 3 in de middag mochten we aan land. Wat erg leuk was, was dat morrie ook in Broome is! We hebben saampjes wat gegeten en zijn de kroeg in gegaan, waar morrie wat van mijn superleuke collega's heeft ontmoet. Helaas moest ik om 7 uur in de avond alweer terug, want ik zou gewoon op de boot slapen deze nacht en deze ligt niet in de haven, maar voor anker. We zouden daar dan wel een feestje maken :-) Taki, hoofd van de Japanse technici, had speciaal voor mijn verjaardag heel veel Hollandse Heineken biertjes ingeslagen (is dat niet lief?) ze hebben voor me gezongen en daarna hebben we tot na middernacht karaoke gedaan. Echt superleuk!
Voordat ik ging slapen, heb ik nog even genoten van de dolfijnen die (speciaal voor mijn verjaardag, haha) om de boot heen sprongen en zwommen. (samen met de haaien)
Vanochtend heb ik samen met mijn collega's de boot verlaten en we verblijven in een motel. Vanavond wordt t feest en belooft iedereen dronken te worden, want we hebben 3 verjaardagen te vieren en het afscheid van wat mensen die ons gaan verlaten van de boot. Ik blijf hier nu 3 nachten en ga zondagavond 3 juni weer aan boord van de boot, de Paspaley 4. Maandag 4 juni vertrekken we dan naar 80 mile beach. Hier gaan we ook op schelpen opereren en begint alles weer van voren af aan. Ik zit dan weer voor 2 weken op zee. Geloof dat ik rond 19 juni weer terug ben in Broome. Dan ga ik mn reis weer voortzetten want ik ben al ruim over de helft van mijn tijd hier :-( Het gaat zo snel!

Ik heb nog veel meer te vertellen, ook over mn gezondheid, want na de bedbugs heb ik nu weer een infectie opgelopen aan mn been met t zere knie :-(
maar t is onder controle, kom net van t ziekenhuis. En natuurlijk meer verhalen over t werk, maar dat komt later. Mensen, ik heb een toptijd hier en geniet zo enorm, ik wilde dat jullie mee konden genieten met mij!

dag dag, tot gauw maar weer.
veel liefs en dikke zoenen van mij!

:-) :-)

  • 31 Mei 2007 - 11:27

    Berdybroertje:

    schitterend wat je weer meemaakt op de boot en het zijn aan de foto's te zien nog leuke gasten ook die collega's van je. Het was super om je weer even(40 min) aan de telefoon gehad te hebben en je stem te horen. Ik ben blij dat het met je knie weer onder controle is. Wij hebben je verjaardag natuurlijk ook gevierd lekker bij pa en ma gegeten en s'avonds kwamen de gezusters van ma en natuurlijk BIANCA + ESTHER het was gezellig alleen de jarige was er niet. We hadden er nog wel 1 van de 29 ste mei in ons midden dus dat hielp nog een beetje oma is smiddags nog geweest met een kadootje(die heb ik nu in beheer )dus ik zou niet al te lang meer weg blijven
    MARLEEN nog heel veel plezier en blijf heel.Heel veel liefs Berdy(miss ya)en ook van mijn lief Es

    xxxx doeoeoeoeoeg

  • 31 Mei 2007 - 12:28

    Mirjam:

    Leen,wat een heerlijke verhalen weer!
    Fotoos zijn ook super. Meis, blijf genieten, en doe voorzichtig.
    Dikke kus mir

  • 31 Mei 2007 - 17:30

    Syl:

    Wat fijn dat je op zo'n leuke manier je verjaardag hebt gevierd. Ik geloof meteen, na de foto's gezien te hebben dat je het er leuk hebt. Allemaal jongelui en het ziet er gezellig uit.. Foto's spreken voor zich.

    Joh, dit is weer zo'n moment waarvan je dubbel en dwars moet genieten! Zoiets, zo lang op een boot zul je waarschijnlijk nooit meer meemaken!!

    En dan straks nog weer twee weken.. Geniet er maar lekker van..

    Dikke kus Syl

  • 31 Mei 2007 - 20:09

    Hermien Je Moeder:

    Wat maak je weer van alles mee, Marleen enig voor je maar pas maar op voor die haaien hoor best wel eng, en gelukkig was je niet zeeziek m,n kind, verder zijn op jou verjaardag Bianca geweest, met Esther. en m,n zusters de groeten nog van tante Fen, en natuurlijk Berdy en Esther en we aten chinees met ons vieren, dus we hebben je verjaardag van jou nog wel gevierd maar met jou was het natuurlijk veel gezelliger, dat weet je wel, verder nog veel reisplezier m,n kind de groetjjes van pa en ma doei Marleen vele kusjes, xxxxxxxxxxxxx

  • 31 Mei 2007 - 21:43

    Esther:

    Hallo Leen,

    Zo te horen heb je een leuke verjaardag gehad. Tja, slingers horen er wel bij of niet! Knap dat je het bewaard hebt, misschien was ik ondertussen al veel te nieuwschierig geworden. We waren nog even bij je ouders en de overige visite geweest en hebben daar ook je filmpje van je vrije val gezien. Leen met wapperwangen. Wel gek om je te zien en helemaal als je veel engels praat. Maar ook heel leuk. Grappig werk zeg op zo'n parelboot!
    Krijg wel jeuk van je verhaal over de bugs (vorige verslag). Als je nou in een 1 persoons bed had gelegen was het misschien minder geweest...maar ja je hebt desondanks die nacht wel lekker geslapen toch?

    Liefs Es

  • 31 Mei 2007 - 22:07

    Carin:

    Hej Marleen,
    wat een super verhaal zeg! ben wel wat jaloers!!! mis mijn bootje varen toch soms wel een beetje! ik heb het super naar mijn zin! ik heb gister mijn verjaardag gevierd, was ook een groot succes!!! jij natuurlijk alsnog van harte gefeliciteerd!
    xxx

  • 01 Juni 2007 - 08:50

    Bianca:

    jaja goed bezig, gewoon keihard aan het werk!! Ik heb de dolfijnen nog speciaal even voor je langs gestuurd op je verjaardag, had ik ze nog ingefluisterd ;-) Ben sjaloers!! Fijn dat het 's avonds op de boot ook nog een feestje is geworden.
    En leuk om een beeld te hebben bij de verhalen, maarre meer foto's van het proces zijn wel wenselijk hoor, anders begrijpt deze blonde het nog steeds niet..
    Nou zoals je al in de andere reacties hebt gelezen was het NIET LEUK dat je niet op je eigen verjaardag thuis was, maar het was wel gezellig om de rest van je familie te zien! Volgend jaar maar gewoon weer hier, deal?! Oh en het filmpje van de skydive was echt helemaal super!!
    Geniet er maar weer optimaal van, maar wel voorzichtig met je gezondheid he!
    liefs Bianca
    PS Goed bezig Berdybroertje met je bericht ;-)

  • 02 Juni 2007 - 07:37

    Marita:

    Hallo Marleen, je kent me niet,maar graag zou ik van je weten hoe je aan dat baantje op die boot komt,zou dat zelf nl ook heel graag willen,zit ook in Broome,zou je me willen bellen, of mailen 61404105455 of marita_marskamp@hotmail.com Goede vaarreis gewenst zondag groet Marita.

  • 09 Juni 2007 - 15:15

    Nadja:

    Hee Leen,

    Wat een leuk verhaal weer. Je hebt het nogsteeds prima naar je zin. Fijn om te lezen.

    Lijkt me best leuk idd op zo'n boot werken.

    Tot gauw,

    liefs vanuit Delhi

  • 12 Juni 2007 - 16:04

    Maaike:

    Hee Marleen!

    Fijn dat je verjaardag leuk was!
    Hier alles goed, geen bijzonders.
    Helaas dit jaar geen geld meer voor nog een vakantie (ik weet het, mag niet klagen maar als ik jouw verhalen lees dan wil ik zo weer weg).
    Geniet nog maar lekker,

    xxx Maaike

  • 12 Juni 2007 - 20:40

    Henke:

    Hei Leen!

    Just saw all ure great pics. U look great and I miss u.

    Puss puss / Henrik

  • 13 Juni 2007 - 19:50

    Carolien:

    He leen

    Super verhaal weer. Ik ben weer super jaloers ha ha. Geniet maar lekker!!

    Dikke kus Carolien

  • 20 Juni 2007 - 05:40

    Ingiewingie:

    Hey spoelie, ik zag dat je op msn was vanacht, helaas sliep ik maar je bent weer opt vaste land begrijp ik hieruit, dus ik denk even je nieuwe verhaaltje lezen....helaas nog niks te vinden. Ik ben benieuwd hoe het je vergaan is. groet'n uut Twelle

  • 21 Juni 2007 - 09:47

    Roland:

    Hey Marleen, das weer even tijdje geleden, maar t duurde even voordat ik je site weer gevonden had.. T gaat je dus goed af op zo'n boot, of zit je daar ondertussen al niet meer? Ik zit nog steeds in Perth, maar wel laatste week, volgende week vlieg ik naar Cairns!!
    Ik heb helaas de foto nog steeds niet, maar zodra Mirjam terug is in NL (binnenkort) dan gaat ze em mailen en zal ik em ook naar jou doorsturen...

    Have fun met je trip en tot ooit misschien xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

welkom op mn website!!! Ik ga weer op reis... Na 2 maanden Zuid afrika in 2005 (zie marleenennadja.waarbenjij.nu) een jaar Australie, New Zealand en Azie in 2006-2007 en 7 weken Indonesie in 2009, is het nu de beurt aan Zuid Amerika :-) Zondag 14 vlieg ik (via Brazilie) naar Buenos Aires. Via deze site houd ik jullie op de hoogte Natuurlijk vind IK het ook hartstikke leuk om op de hoogte te blijven van de zaken in Holland en vooral natuurlijk het wel en wee in Deventer. Dus hou je niet in en hou mij ook een beetje op de hoogte. Om een beetje sjeu aan mn verhalen te geven, probeer ik er ook plaatjes bij te plakken. Veel leesplezier en tot volgend jaar maar weer... marleen

Actief sinds 15 Sept. 2006
Verslag gelezen: 151
Totaal aantal bezoekers 144242

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 18 Januari 2011

Zuid Amerika

12 Juli 2009 - 23 Augustus 2009

Sumatra, Java, Bali en Lombok

20 September 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: