nu een degelijke reis-update - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Marleen Graaf - WaarBenJij.nu nu een degelijke reis-update - Reisverslag uit Hué, Vietnam van Marleen Graaf - WaarBenJij.nu

nu een degelijke reis-update

Door: marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

26 Augustus 2007 | Vietnam, Hué

Was ik alweer :-)

Gister had ik niet veel tijd, want moest de nachtbus naar Hué halen. Na een enerverende reis van 12 uur over zandwegen, wegen onder constructie en andere hobbels en obstakels op de weg(lees:weinig slaap) vanochtend mooi op tijd in Hué aangekomen en t is hier poepie-warm!

Maar... laat ik bij t begin beginnen, want ik WAS nog in Laos natuurlijk en overwoog om ipv Vietnam toch terug naar Thailand te gaan om daar gewoon wat weken niets anders te doen dan bruin bakken.

In Laos ben ik eerst nog samen met Ashley en Nanda met de bus naar Vientiane gereisd. In deze hoofdstad is niet heel veel spannends te beleven en het is ook lang zo leuk niet als Luang Prabang of Vang Vieng. Wat wel erg leuk was, is dat wij ons na aankomst maar eens op een ECHT hotel hebben getrakteerd. Het Laos Plaza Hotel. Zo'n 5 sterren, met een superdeluxe ontbijt waar ik de hele dag op kon teren :-)

We dachten dat we met onze backpacks op misschien niet 'toegelaten' zouden worden, dus ben ik eerst in mijn eentje zonder rugzak op gaan informeren, ik zag er op dat moment het meest toonbaar uit ;-)
Ja hoor, er was wel een kamer, konden we met ons 3-tjes op geen probleem, we konden zelfs kiezen. Toen we even later met ons 3-tjes en onze rugzakken terug kwamen om in te checken waren de goedkopere kamers vol en moesten we dus toch nog iets meer betalen, maar.... rond de 40 euro per nacht voor zo'n luxe hotel was nog geen geld natuurlijk en een heerlijke traktatie. Ik had weer een nieuw boek, dus besloot meteen maar mijn ligbedje bij het zwembad op te zoeken. Wat een beetje jammer was, was dat t vrijwel direct begon te regenen en ik de boel dus weer in kon pakken :-(
Als klap op de vuurpijl ben ik hierna uitgegleden in het bad. Er lag wel een anti-slip-matje op de bodem van het bad, maar Marleentje dacht deze niet nodig te hebben en had em dus even aan de kant gelegd...
Nog geen 5 minuten later ging ik onderuit. Met mijn linkerkantje kwam ik zo ongeveer op de kraan terecht, dus ik was een kwartier later 4 prachtige blauwe plekken rijker ;-( Eentje was tegen zwart aan, hahaha
Zeer joh!

Na 2 heerlijke nachtjes in dit heerlijke bedje en toch nog 1 hele dag in de zon aan het zwembad, compleet mét boekje, besloten we dat we maar weer verantwoord moesten backpacken en hebben we onze intrek genomen in een questhouse. Was natuurlijk ook niets mis mee hoor ;-)
In Vientiane hebben we nog een stadstoertje per tuktuk gedaan, ik heb nog even op de Laos' versie van de Arc de Triomphe gestaan. En voordat we richting Hanoi (het werd dus toch Vietnam) vlogen, zijn we ook nog naar het Buddhapark gegaan.

Dit buddhapark lag iets verder van de stad dan we dachten en we werden als kippen in een hokkie door elkaar geschud achterin de tuktuk. Onze chauffeur was maar met 1 ding bezig en dat was knipgaten in de weg ontwijken! Wat een rit. De tuin (het was niet groot genoeg om het een park te noemen) stond vol met prachtige beelden. Ik werd min of meer rondgeleid door een novice, een soort van monnik maar dan een iets hogere rang. Deze 20 jarige meneer, wilde graag zijn Engelse taal verbeteren en daarom probeerde hij in gesprek te komen met toeristen. Ik was natuurlijk een 'gewild' slachtoffer, ahum :-) Ik keek nog een keer hoopvol naar Nanda en Ashley, maar die liepen de andere kant uit en de in het oranje geklede novice liep achter mij aan. Nou ja.... toen heb ik hem natuurlijk ook maar t hemd van zijn lijf gevraagd over het leven in het klooster. Het werd mij duidelijk dat de meeste monnikken hiervoor kiezen omdat ze dan een goede opleiding krijgen, tja....
Deze meneer had op zijn 14e de keuze gemaakt om in een tempel te leven en zijn Engels was inmiddels behoorlijk goed! Over 2 jaar wil hij zijn 'yellow' afdoen (lees zijn habijt inwisselen voor gewone kleding en het klooster verlaten)Hij vroeg nog of ik tijd had, zodat hij mij 'zijn tempel' kon laten zien. Jaja! daar trapte ik natuurlijk niet in :-) haha, nee hoor, ik had een vliegtuig te pakken richting Vietnam, dus het was einde Laos....

Voordat we richting luchthaven gingen, moesten we onze paspoorten met hopelijk de visa voor Vietnam nog ophalen, want dit was de vorige dag niet gelukt. De ambassade zat onverwacht dicht, ook dat kan gebeuren. Gelukkig was het allemaal geregeld en samen met Amy een Engels meisje dat met hetzelfde vliegtuig als wij naar Vietnam vloog, gingen we richting Luchthaven.
Aangekomen in Hanoi, hebben we met ons 4-tjes een taxi richting het centrum genomen.
Het verkeer was @#%&*@)!* kortom een gekkenhuis. getoeter alom, vooral om niets natuurlijk of om te laten weten dat je eraan komt. Amy had een backpackers gevonden en dat leek ons ook wel een leuke afwisseling op de guesthouses en hotel in Azie. Volgens mij was dit zo'n beetje de enige backpackers in Azie en nog een goede ook!
Leuk om weer eens met andere reizigers een kamer te delen, je ontmoet ook meteen veel meer mensen en raakt met veel meer reizigers in gesprek.

We hebben een dagje sightseeing in Hanoi gedaan en toen was ik de grote stad al weer weer zat. Geen zin in! Gelukkig was ik niet de enige en dus hebben we een tripje naar Halong Bay geboekt voor 3 dagen. Halong Bay bestaat uit meer dan 3000 eilanden met de meest mooie stranden. Met een grote houten boot slingerden we tussen alle eilanden door. Supergroen en dit leverde mooie plaatjes op en IK..... ik vond het heerlijk om weer op een boot te zijn! :-) Vooral toen we wat meer op open zee kwamen en er dus meer golven waren... echt super, ik verlangde bijna terug naar het werken op de parelboot ;-)
Toen het donker werd, kwamen we aan op Paradise eiland. Op dit eiland was eigenlijk niets, behalve 1 resort wat bestond uit wat hutjes die tegen een heuvel opgebouwd waren. Deed me denken aan Fiji en ook hier ging ik fijn een dagje niets doen! Ik had een boek van Amy geleend (het glazen kasteel, echt een aanrader!) en vermaakte me dus prima op bed en op een strandstoel... alleen jammer dat de zon niet zo wilde schijnen :-(

Gisteravond kwamen we weer terug in Hanoi, de drukke stad. Ik vond het dus ook absoluut niet jammer dat ik na het eten van een heerlijke pizza de stad alweer ging verlaten om richting het zuiden van Vietnam te reizen. Daar zijn de stranden!!!!
Nanda en Ashley bleven nog in Hanoi, maar Amy ging net als ik de bus in. We kwamen behoorlijk gebroken in Hué aan vanochtend. Het busreisje was niet echt relaxed. Het was nog maar 9 uur in de ochtend toen ik fris en fruitig onder de douche uitstapte in ons hotelletje, maar het voelde al als lunchtijd! We hebben ook meteen de bus voor het volgende reisje alweer geboekt en morgenochtend vertrek ik verder richting het zuiden; Hoi An. Hier zijn stranden en dit is het kleermakers walhalla, dus misschien laat ik wel een pak of wat topjes of jurkjes op maat maken. Kan altijd handig zijn toch?

We hebben ons lekker door de stad Hué laten fietsen en dat was eigenlijk best leuk. Het was te warm om zelf te fietsen of te lopen ;-) en onze fiets-chauffeur was er ook meteen fotograaf en gids bij, handig!! We moesten met alle mooie dingen op de foto en volgens hem maakte hij alleen maar mooie foto's :-)

Tot zover. Vietnamees spreek ik nog niet echt goed, dus ik hou het maar gewoon op:

daag, tot de volgende keer en tot snel weer ziens!

x Marleen

  • 26 Augustus 2007 - 09:17

    Leonie:

    Ha die Leen,

    Net je laatste 2 verhalen weer even gelezen. Tegenwoordig krijg ik een mailtje als er een nieuw verhaal op de site staat. Da's erg handig en zo blijven we bij.

    Geniet maar lekker van je laatste weekjes en hopelijk zien we je weer snel in Nederland!

    Hier in Goor gaat alles goed. We wonen net 4 weken in ons nieuwe huis en dat is erg fijn! Er moet nog wel het een en ander gebeuren, maar dat komt vast allemaal goed.
    Met Pien gaat het ook goed. Ze was vorige week al weer 8 maanden oud! Alle cliche's zijn waar: het gaat echt heel snel!

    En ik word weer tante! Mijn zus is zwanger, dus Job krijgt eind febr een broertje of een zusje. Errug leuk.

    Nou, Leen geniet nog lekker en zorg ervoor dat je nog meer van die dagen hebt van lekker liggen en een boek lezen!

    Tot snel !

    Groetjes van Rogier, Leonie en een dikke kus van Pien!

  • 26 Augustus 2007 - 10:41

    Dick:

    hoi marleen wat fijn dat je zo geniet en zoveel meemaakt,we kijken elke keer met spanning uit naar je volgende berichtje en foto,s die bij je laatste bericht zij ook weer prachtig ma vind dat je in die jurk erg veel op haar lijkt, en is zo trots als een aap, wij lagen in een deuk om het verhaal met die monnik, erg leuk en de foto,s en de brief nemen we mee naar tante Zus kunnen we nog fijn napraten over jou belevenissen vele kusjes en groetjes van Dick en Hermien xxxxxxxxxx

  • 26 Augustus 2007 - 18:06

    Bianca:

    He hoi,
    Het is weer errug leuk om te lezen en vooral te zien, was toch erg benieuwd naar deze omgeving, maar ook al mooi allemaal! Die ene foto van het resort met die hutjes is inderdaad net Fiji, wat grappig ;-) Kan me dan voorstellen hoe mooi het daar is.
    Geniet er nog van he die laatste weekjes!! En tot snel :-)
    liefs Bianca

  • 26 Augustus 2007 - 20:25

    Esther:

    Ha die Leen,

    Wauw dat ziet er weer toppie uit! Ben benieuwd naar de volgende verhalen en foto's.

  • 27 Augustus 2007 - 18:53

    Judith H:

    He Leen,

    Gaaf dat je in Vietnam zit. Wil ik al heel lang graag naar toe. Wat vind je mooier? China of Vietnam? Geniet nog even de laatste weekjes. Heb je al een datum? Het is nu wel weer tijd om je eindelijk eens live te zien.

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

welkom op mn website!!! Ik ga weer op reis... Na 2 maanden Zuid afrika in 2005 (zie marleenennadja.waarbenjij.nu) een jaar Australie, New Zealand en Azie in 2006-2007 en 7 weken Indonesie in 2009, is het nu de beurt aan Zuid Amerika :-) Zondag 14 vlieg ik (via Brazilie) naar Buenos Aires. Via deze site houd ik jullie op de hoogte Natuurlijk vind IK het ook hartstikke leuk om op de hoogte te blijven van de zaken in Holland en vooral natuurlijk het wel en wee in Deventer. Dus hou je niet in en hou mij ook een beetje op de hoogte. Om een beetje sjeu aan mn verhalen te geven, probeer ik er ook plaatjes bij te plakken. Veel leesplezier en tot volgend jaar maar weer... marleen

Actief sinds 15 Sept. 2006
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 143868

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 18 Januari 2011

Zuid Amerika

12 Juli 2009 - 23 Augustus 2009

Sumatra, Java, Bali en Lombok

20 September 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: