Super relaxed in Laos - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Marleen Graaf - WaarBenJij.nu Super relaxed in Laos - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Marleen Graaf - WaarBenJij.nu

Super relaxed in Laos

Door: marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

16 Augustus 2007 | Laos, Vangviang

Sa bai dee!! :-)

(ik spreek al een aardig woordje over de grens he? Betekent: hallo)

Momenteel zit ik in Laos en dat is een hele verademing na t drukke Thailand. Het is hier nu donderdag en afgelopen vrijdag ben ik vertrokken uit Changmai ( noord Thailand) We moesten ongeveer 6 uur rijden richting het grensplaatsje Chiang Kong. Vanaf daar zouden we met een bootje de Mekong rivier overgaan en zodra je aan de andere kant van de rivier bent, zit je dus in Laos.
(Zo makkelijk kan het zijn) ;-)

Natuurlijk moesten we daar eerst een visum kopen. Eigenlijk gaat t nergens over, je vult wat formulieren in, doet er een pasfoto bij, toont je paspoort en zonder te kijken naar wat je eigenlijk hebt ingevuld, klabeng, ben je 6 stempels rijker in je paspoort. Natuurlijk nog wel even afrekenen en dat is waar het hier allemaal om draait, geld. De mensen zijn nu eenmaal arm.
Vanaf dit grensplaatsje moest ik nog 2 dagen op de zogenaamde slow-boot naar Luang Prabang. Van tevoren waren we gewaarschuwd door ervaren reizigers dat deze trip zonde van de tijd zou zijn. Vliegen was dus even een optie, maar dan zouden we er met een uurtje zijn en natuurlijk veel minder zien.
Ik ging er maar vanuit dat het wel weer een 'ervaring' zou worden. Een goede of een slechte, dat viel nog even te bezien, maar wel genieten.... t was immers weer iets wat je maar eenmaal in je leven doet.

Eenmaal op de boot voelde ik me net een bootvluchteling (alsof ik weet hoe die zich voelen ;-)) De boot zat enorm vol en iedereen zat maar door elkaar, toeristen, localls, liggend, zittend, schuin hangend, kaartend, slapend. Alles was hier mogelijk. Maar.... het was zeker een leuke ervaring en heb er geen spijt van dat ik niet in t vliegtuig ben gestapt. Op de boot raak je wat aan de praat met andere reizigers, we speelden "shithead", lazen wat, sliepen wat en natuurlijk maakte ik foto's van de prachtige omgeving.

Aan het eind van de middag (zowel Nanda, Ashley en ik waren een houten reet rijker) kwamen we aan in Pakbeng. Echt een dorpje in niemandsland. We gingen naar een restaurantje om wat te eten, maar ik kon t beter schuur noemen. Bouwtechnisch zijn de kippenhokken in Nederland in een betere staat, alleen met de middelen die de mensen hier hebben, kleden ze t toch nog een beetje leuk aan en eerlijk is eerlijk... Het ziet er dan ook nog best gezellig uit. De keuken van dit restaurant is tja.... het is een soort van kampvuur in een kippenhok, gewoon op de grond, waar dan wat oude pannen, ketels of potten op staan. Maar eten klaarmaken kunnen ze hier wel!
Het kost ook allemaal geen drol hier (wat mij bankrekeningtechnisch gezien helemaal niet verkeerd uit komt) voor 2 euro 50 had ik lekkere kip met een biertje en verse jus. Onze overnachting kostte me nog geen 2 euro.
De volgende ochtend mochten we weer op de volgeladen houten boot om nog iets meer eelt op t zitvlak te creeeren. 9 uurtjes later kwamen we (al) aan in Luang Prabang.

Dit is de oude hoofdstad van Laos en t was echt superleuk.
Laos heeft nog steeds veel Franse invloeden wat je hier ook terug (zou moeten kunnen) zien in de woningen. Moet zeggen dat ik daar niet helemaal in slaagde. Er stonden wel stenen huizen, maar typisch Frans... niet echt. Denk ook dat t komt omdat t gewoon veel armer is dan bij ons in t westen. Wel was de Franse keuken hier vertegenwoordigd, wat op zich leuk is na al het Aziatische voedsel als noodles en rijst.
Ik heb nog weer een dag op de fiets gezeten om alle mooie tempels te bekijken, want de stad is zogenaamd "werelderfgoed" en is dus beschermd. Dit dus door de vele tempels die er zijn. Het was een beetje te warm om te fietsen en t zweet stond al snel blank op t ruggetje ;-(
Ik heb nog wat geshopt op de nightmarket en na twee nachtjes zijn we op de bus gestapt richting Vang Vieng waar ik nu dus nog zit.
Dit dorpje is vooral bekend onder reizigers omdat je hier goed kunt tuben (???) Dit betekent; op een grote band vol met lucht de rivier af... Vandaag hebben we dit gedaan en t was reuzeleuk. Maar omdat t nu regenseizoen is en er veel water is, gingen we als een speer. In t droogseizoen doe je er zo'n 3 uur over en wij waren binnen no-time bij t eindpunt. Wat erg geinig is, is dat langs de rivier allerlei restaurantjes en barretjes zitten. Ze gooien dan een bamboestok met touw uit, om je binnen te hengelen als je dat wilt natuurlijk.
Wel zo handig, want de stroming is zo sterk dat je zonder deze hulp helemaal in 1 streep op de finish af gaat. Natuurlijk heb ik hier foto's van, alleen die staan op mn onderwater-wegwerp-camera en die is nog niet vol. Dus dat duurt nog ff.

Vanavond ga ik weer even lekker goedkoop eten, meestal ben ik rond de 2 euro wel klaar inclusief drankje en dan gaan we weer tv/film kijken. Alle restaurantjes hier zijn in de lounge-stijl. Je zit dus op kussens op de grond, alleen dan wel op een soort van podiumpje. In t ene restaurantje komen alle afleveringen van 'friends' voorbij en in t andere een film. Continue tv-vermaak dus.

Morgen stappen we op de bus richting Vientiane, de hoofdstad van Laos. Hier gaan we ons visum voor Vietnam regelen en dan dus richting Hanoi. Of... misschien ga ik toch nog gewoon terug naar Thailand om de laatste weken lekker te relaxen op een eilandje in mn eigen hutje. Ik weet t nog niet, maar heb nog een dag of twee om te beslissen.
Ik zeg; niets hoeft, alles mag.
(toch zonde dat er binnenkort een einde aan dit heerlijke reisleventje komt)
Ja, ja de harde werkelijkheid van weer echt werken in de westerse wereld komt dichterbij.

Tenminste....
Ik wilde vandaag mijn ticket toch maar van 8 naar 15 september verplaatsen, heb ik nog even wat relax-tijd in Thailand voor als ik toch besluit naar Vietnam te gaan. Wat blijkt, omdat ik mijn vliegdeel van Hongkong naar Bangkok niet hebt gebruikt (ik ben via China over land gekomen) is mijn ticket van Bangkok naar Amsterdam ook niet meer geldig!!!
Jullie snappen, dit reizen is heerlijk, maar ik begon toch even te zweten. Waarschijnlijk moet ik nu dus eerst een ticket naar Hongkong kopen, zodat ik alsnog vanaf Hongkong naar Bangkok kan vliegen om daarna naar huis te kunnen. Of ik moet een nieuw ticket van Bangkok naar Amsterdam kopen, maar dat lijkt me een duurdere optie :-(

Geen paniek, ik kom vast wel thuis, maar ik moet hier dus nog even induiken en ik weet nog niet hoe het af gaat lopen.

het blijft spannend dit reizen....
La Khon oftewel, dag dag

x marleen

  • 16 Augustus 2007 - 11:36

    Berdy:

    kijk dit is gaaf. eindelijk rust en het lijkt me een mooi land. Die pik je nog mooi ff mee zus. Dit lijkt mij ook een stuk fijner dan dat drukke china. Nou relax and take it easy zoals Mika zingt en tot ziens(dat kan ik nu wel schrijven dat ziens haha)still miss ya

    oh ik bedenk me nu ineens misschien ken je mika wel niet nou ja dan nog relax and take it easy

    xx BER EN ES !!

  • 16 Augustus 2007 - 11:57

    Lies:

    dat is dan ff balen....had je niet verwacht...We horen t wel wanneer we je weer in onze armen kunnen sluiten..een ding is zeker, DAT GEBEURT :-)
    geniet nog maar van alles!
    Veel liefs Marlies

  • 16 Augustus 2007 - 13:17

    Eline:

    Nog eventjes en je bent weer thuis. Laos ziet er ook leuk uit en geniet er nog maar van.
    Hier in huize van Beek gaat alles ook zijn gangetje. Linde kan al aan de hand lopen en heeft zelfs vandaag zelfstandig de trap beklommen(ik stond er natuurlijk wel achter) van de bovenverdieping naar de zolder. Dat wordt dus traphekje plaatsen. Linde is ook dol op de computer. De papierlade van de printer (staat op de grond) wordt regelmatig leeg gehaalt door Linde en op schoot bij mama of papa wil ze ook altijd op het toetsenbord wat intypen.
    Ik laat tenslotte Linde ook even wat typen.

    Groetjes van Eline & Linde

    hytv yhh k.i n ib tt t gjk lo o ool

  • 16 Augustus 2007 - 17:08

    Hermien De Graaf:

    Ja ja Marleen er is nog zoveel te zien kben gisteren in jou tuintje in Deventer geweest met Marry druiven gegeten heerlijke blauwe druiven, er was niemand in jou huisje ik hoop dat je nog lekker geniet en kom dan maar zo gauw mogelijk weer naar Nederland m,n kind hopelijk tot gauw ik hou van je, vele kusjes pa en ma xxxxxxxxxxxxx

  • 16 Augustus 2007 - 21:02

    Sylvia:

    Weer een mooi verhaal met mooie foto's. Fijn dat je dit nog mee mag maken.. Hoop dat je het laatste stukje nog heerlijk kunt genieten.. Jaah voordat je het weet, zie je ons weer... Maar zo heel vervelend is dat toch ook weer noet!?

    Ik ga morgenavond naar Zwolle. Stratenfestival.. Paar jaar geleden zijn we daar samen naar toe geweest. Weet je dat nog?! Weet nog helemaal niet wie er spelen, maar het zal vast weer leuk worden. Hopen dat het weer een beetje meezit! Dat het in elk geval droog blijft..

    Verder ales hier oké.. Begin me nu wel een beetje te vervelen zo thuis. Het weer zit ook nog eens niet mee.. Heb nog geen zin om aan het werk te gaan.. Maar gewoon zin in andere leuke dingen.. Ga waarschijnlijk in november opleiding communicatie doen, via mijn werk. Daar heb ik wel zin in. Misschie n kan ik me alvast een beetje inlezen..

    We zien het wel..

    Ga je zo nog ff mailtje sturen met kiekjes van mijn twee spetters..

    Kus

  • 17 Augustus 2007 - 09:15

    Marleen Zelf:

    nou,
    nu zeggen ze weer bij China Airlines (kantoor in Thailand) dat t geen probleem is en dat ik niet eerst naar hongkong hoef. De dame bij China Airlines (kantoor in Hongkong) zei gister dat t wel moest....
    :-(
    Ik weet t nu ook niet meer, maar gok t er maar op dat t wel goed zal komen.

    En natuurlijk vind ik het helemaal niet erg om jullie strakjes weer allemaal te zien. Daar kijk ik toch naar uit! :-)

    Mika? zegt me helemaal niets Berdy, hahaha

  • 17 Augustus 2007 - 10:27

    Bianca:

    leuk leuk leuk weer om alles te zien en vooral de fotos te bekijken!! Geniet er maar van enne, beetje relaxen als afsluiter is ook niet verkeerd hoor.

    Gezellig als je terugkomt op de verjaardag van Milan, leuk verjaarskado :-) voor mij dan, haha.
    Hoop dat het allemaal lukt met de ticket.
    ciao ciao Bianca

  • 17 Augustus 2007 - 20:12

    Lies:

    DOEI DOEI, wij gaan naar terschelling...ff lekker nog eruit met zijn 3tjes!
    Mooie foto's zeg!! Die mediterende leen ga ik uitvergroten, wat een rust straal je uit...
    dikke kus Marlies enco!!

  • 18 Augustus 2007 - 21:06

    Hermien De Graaf:

    Marleen het is vandaag 19 aug. 2007 en de cactus bloeit vandaag met een hele mooie gele knop, die bloeide ook op de dag dat jij naar Australie vertrok, is dat niet prachtig voor het eerst weer sinds een jaar, dat betekent dat jij gauw weerkomt, prachtig toch heel apart toch? vele groetjes van je pa en ma, en vele kusjes xxxxxxxxx

  • 23 Augustus 2007 - 13:00

    Robert En Elsje:

    hoi marleentje,we zijn je niet vergeten hoor!!We hebben steeds meegelezen(hoe kom je aan al die reislust,de buitenhuisjes verhuizen meestal niet verder dan een straal van 10 km)en vinden je verhalen erg leuk om te lezen.
    Geniet nog even lekker van je laatste vakantieweken.
    Kom maar eens gezellig koffieleuten als je terug bent!!!!

    liefs robert en elsje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

welkom op mn website!!! Ik ga weer op reis... Na 2 maanden Zuid afrika in 2005 (zie marleenennadja.waarbenjij.nu) een jaar Australie, New Zealand en Azie in 2006-2007 en 7 weken Indonesie in 2009, is het nu de beurt aan Zuid Amerika :-) Zondag 14 vlieg ik (via Brazilie) naar Buenos Aires. Via deze site houd ik jullie op de hoogte Natuurlijk vind IK het ook hartstikke leuk om op de hoogte te blijven van de zaken in Holland en vooral natuurlijk het wel en wee in Deventer. Dus hou je niet in en hou mij ook een beetje op de hoogte. Om een beetje sjeu aan mn verhalen te geven, probeer ik er ook plaatjes bij te plakken. Veel leesplezier en tot volgend jaar maar weer... marleen

Actief sinds 15 Sept. 2006
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 144245

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 18 Januari 2011

Zuid Amerika

12 Juli 2009 - 23 Augustus 2009

Sumatra, Java, Bali en Lombok

20 September 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: