De kapper in t buitenland - Reisverslag uit Shanghai, China van Marleen Graaf - WaarBenJij.nu De kapper in t buitenland - Reisverslag uit Shanghai, China van Marleen Graaf - WaarBenJij.nu

De kapper in t buitenland

Door: marleen

Blijf op de hoogte en volg Marleen

28 Juli 2007 | China, Shanghai

Voor degenen die mij al wat langer kennen, jullie weten vast van mijn kapperervaring in Kaapstad, Zuid Afrika. Marleentje dacht: Laat ik eens wat anders doen, laat ik eens leuk dreadlocks laten zetten! Goed idee.

Toen de Zuid Afrikaanse mevrouw halverwege was en de tranen over mijn wangen biggelden, wenste ik dat ik er nooit aan begonnen was. Ze trok zo enorm aan mijn haar, maar ja.... een half hoofd met dreadlocks was natuurlijk ook geen gezicht. Dus even doorzetten maar.
Eenmaal in Nederland heb ik met man en macht geprobeerd om deze vettige 'locks' te verwijderen, met behulp van een fles conditioner en een fles dreft hierna om mijn haar te ontvetten, lukte het om mijn haar weer glad te krijgen. Toen nog naar de Hollandse kapper om een gezonde bob aan te laten meten, zodat mijn haar weer een beetje oogde.

Dit keer, deze reis, had ik me voorgenomen om maar niet meer zoiets extreems te willen. We zijn nu ook ruim 2 jaar verder, ik ben weer 2 jaar ouder, de 30 zelfs al gepasseerd. Geen rariteiten voor Marleen.

In Australie ben ik denk ik toch zo'n 3 tot 4 keer naar de kapper geweest. Mijn haar groeit als kool hier in het warme en zonnige klimaat. Ook heb ik er eens wat blonde streepjes en/of wat donkere streepjes in laten zetten om het geheel wat fleuriger te maken. (Natuurlijk niet om mijn grijze haren te verbergen) ;-)
Dit ging allemaal goed, het zag er uit alsof de Hollandse kapper er de hand aan had gelegd, alleen dan voor een niet-hollands prijsje.

Nu... ik ben in China en Anke en ik waren eerlijk gezegd een beetje klaar met de grote steden in China, de miljoenen Chinezen, de hitte, kortom we komen nog niet naar huis, maar t was wel even tijd om onszelf te verwennen. Naar de kapper dus! Het knippen, wassen, fohnen en de massage op de koop toe, kosten maar 3 euro 50 in totaal. Ik zeg: geen geld.

Maar wat gebeurt er, zoals zovaak, ik werd een beetje enthousiast en dacht; weetjewat, ik laat t gewoon ook nog een beetje kleuren. Vond t wat te blond geworden naar mijn idee en wilde er wat donkere, dus bruine streepjes doorheen laten zetten. Niet mn hele haar, de onderkant geloof ik wel, maar puur de bovenkant van mn hoofd.
Eigenlijk had ik me moeten bedenken toen er zo'n 6 tot 10 Chinezen om mij heen stonden, die nauwlijks Engels spraken. Eigenlijk had ik me moeten bedenken toen een van deze Chinezen met een vriend en later vriendin ging bellen, aan wie ik t in t Engels uit kon leggen, zodat hij/zij t in t Chinees aan de Chinese kapper uit kon leggen.
Kortom, eigenlijk had ik me moeten bedenken en t is ook nog even door mijn hoofd gegaan. Maar je haar laten verven in Shanghai heeft toch ook wel wat. Hoe t eindresultaat dan ook wordt, dreadlocks worden het in ieder geval niet en bruine streepjes, wat kan daar fout aan gaan? Ik zag het als een klein avontuurtje, maar afwachten wat t aan t eind oplevert.

Helaas, t resultaat maakte mij iets minder blij. Natuurlijk werden t geen streepjes, dat kennen ze hier denk ik niet.
De onderkant van mijn haar werd in kleine knotjes opgerold, zodat daar geen verf op zou komen. Het bovenste deel van mijn haar werd met een kwastje compleet in de verf gezet. Nou ja... dan geen streepjes dacht ik nog, gewoon wat donkerder is ook wel prima. Na ongeveer een half uurtje denk ik, werd de verf eruit gespoeld. hmmmm, kon er nog niet veel van zeggen, eerst moest t maar even droog gefohnt worden. Niemand glimlachte en ik zelf ook niet. Zag ik dat nu goed? ja, helaas, de bovenkant van mijn haar was grijs gemaakt. Dat was niet t kleurtje wat ik had uitgekozen kan ik vertellen. Kon er nog wel om lachen want t zag er niet uit, grijs als in... betongrijs zullen we maar zeggen.
Echt kwalijk nemen, kon ik het deze kappers niet (er waren inmiddels 3 verschillende mensen aan mijn haren geweest) Zij zijn natuurlijk alleen donkerkleurige Chinese haren gewend, hoe verf je blonde haren donker? Waarschijnlijk gebruikt de Nederlandse kapper speciaal spul zodat t niet groen of grijs uitslaat. Dat Chinezen dat niet weten, tja... had ik misschien kunnen bedenken?

Ze zagen aan mijn gezicht dat ik toch niet zo heel gelukkig was met t resultaat. Waarschijnlijk vonden ook zij, dat t er niet uitzag. Ze lieten het niet blijken, altijd beleefd hoor die Aziaten ;-)
Maar ik vroeg of ze er wat aan konden doen en dat gingen ze doen, joepie????
Weer een verfbeurtje, wasbeurtje en 3 massages verder.... spoelen maar.
Helaas, het resultaat was niet beter, eigenlijk alleen slechter :-(
Een derde verfbeurt durfde ik niet aan, ik denk de Chinese kappers ook niet overigens. Dus ik liep de kapperszaak uit met ongeveer 6 verschillende kleuren haar.
Ik ben nu een kruising tussen een poema, tijger en luipaard (qua haarkleur dan he?) De onderkant is nog steeds mijn eigen kleur met wat blonde streepjes en wat uitgroei, de bovenkant is nu, ehm... zwart, pikzwart!

Nu is het nog de vraag hoe ik er straks uitzie als ik aankom op Schiphol, haha. Zoals t nu is, kan ik me niet vertonen, da's duidelijk ook al is t alleen wat familie en misschien wat van mijn meest dierbare vrienden die strakjes op de luchthaven staan, dit kan ik jullie niet aandoen. Of misschien juist wel want lachende gezichten gegarandeerd! Weet niet of jullie me nog wel herkennen.
Ik kan het natuurlijk helemaal kort laten knippen of mijn hoofd zelfs kaal laten scheren. Ziet er natuurlijk ook niet uit, maar ja wat ik nu heb ziet er ook niet uit.
Misschien dat ik nog probeer om in Vietnam of in Thailand een kapper te raadplegen. Misschien is dit ook niet zo verstandig, want die hebben misschien ook niet zoveel verstand van Europees haar?
Misschien dat ik dan toch maar met dit kapsel op Schiphol verschijn over een aantal weken en dat ik gewoon rechtstreeks naar de Hollandse kapper ga om te laten redden wat er te redden valt.
Ik weet t nu nog even niet, laat t voorlopig denk ik maar even zo.

Jullie begrijpen natuurlijk wel dat hier geen foto's van verschijnen op mijn site en dat de komende foto's die ik maak enkel van de omgeving zijn, zonder een Marleen te bekennen.

Dit maakt t ook wel spannend, want hoe zal ik er straks uitzien als ik weer voet op Hollandse bodem zet. Verrassing!

Dit verhaal is geen fictie, het is bloedserieus en enkel op werkelijk gebeurde feiten gebaseerd.
Maar wees gerust vrienden ik kan nog :-)

Ach ja, het is maar haar toch?

Marleen alias 'de poema'

  • 28 Juli 2007 - 10:02

    Willemijn:

    Wat zou ik juist nu graag een foto van je zien, hahaha ... sorry!

  • 28 Juli 2007 - 17:41

    Judith H:

    Leentje je hebt ons nu wel heel erg nieuwsgierig gemaakt. Volgens mij doe je dit gewoon als lokkertje zodat iedereen naar schiphol komt...... Denk dat het wel lukt met dit verhaal.

    Liefs uit Brabant

  • 28 Juli 2007 - 19:44

    Marlies:

    IK WIL HET ZIEN!!NU!!!

    Kan me er wel wat bij voorstellen hoor! Toch vind ik dat je er een foto van MOET maken. Al is het maar om ons voor te bereiden....Natuurlijk kom ik na dit bericht naar Schiphol...Wil 1 van de eerste zijn die het ziet;-)
    Met ons lekker alles goed! Ben alleen beetje ziek. Enorm keelpijn! AUWWW! Komt vast door dt ROT weer...BAH!!

    Marleen, GENIET!

    Kus marlies en haar kroost!!

  • 28 Juli 2007 - 22:39

    Bianca:

    haha ik ben echt heeeeeeel errug benieuwd!! Nad, kun jij niet stiekum een foto maken en plaatsen?!?
    Ik stel dan optie zo snel mogelijk naar de nederlandse kapper toe voor, ben je ook weer lekker snel hier :-)
    Nou ik ga snel even foto's kijken want zie in mijn ooghoek wat voorbij komen, leuk leuk!
    Veel plezier nog, liefs Bianca

  • 29 Juli 2007 - 09:36

    Marleen:

    hier het laatste haarnieuws:

    Ik ben een kleur vergeten te vermelden, ik zei dat t pikzwart is bovenop, maar dat is niet helemaal waar, want er komt ook nog wat roodbruin doorheen en inmiddels lijkt het zwart toch ook wel weer wat te vervagen tot antraciet-grijs
    :-(

    t ziet er nog steeds niet uit natuurlijk!
    Ben de verschillende opties nog aan t overwegen, maar ik roep alle kappers in Holland die dit toevallig lezen op, om mij van goede raad te voorzien.
    Foto's komen zeker niet!
    Ze worden ook niet gemaakt.

    x leen

  • 29 Juli 2007 - 10:21

    Hermien Je Moeder:

    Ik ben zeer benieuwd hoe je haar is geworden hoor lijkt me wel leuk hoor! Alleen dat blonde koppie van je was wel heel erg leuk, maar we willen natuurlijk wel een foto zien! ben erg nieuwschierig! maar als je maar lol hebt, met z,n tweetjes vele groetjes en kusjes van pa en ma, doei m,n schat.

  • 30 Juli 2007 - 07:30

    Esther:

    Haha. Ik wil wel een foto! Nog bedankt voor je lieve sms op 28 juli.

    Oh ja en Sylvia, gefeliciteerd met Meike!

  • 30 Juli 2007 - 08:31

    Esther B.:

    Ik ben nu wel heel nieuwsgierig......kom op met die foto!

  • 30 Juli 2007 - 13:48

    Ingiewingie:

    hahahaha ik kom niet meer bij wat een verhaal, zal jou ook eens niet overkomen. Ik zal mijn contacten in BKK even informeren dat als je daar aankomt er gelijk foto's gemaakt worden, die plaats ik dan wel ff op Hyves ;o)

  • 30 Juli 2007 - 19:28

    Sylvia:

    Tja, wat moet ik hier nu op zeggen.. Ben het me natuurlijk een beetje aan het inbeelden en denk dan, zo erg kan het toch niet zijn... Het knappe koppie blijft eronder zitten.

    Maar je verhaal is wel erg overtuigend.. Moet ik Meike vast voorbereiden als ze je ziet. Dat ze niet haar hele leven er last van blijft houden??

    Moet ik toch ook maar naar Schiphol om je te keuren voordat zij jou ziet :-)..
    Maar goed jij zit er maar mee.. Ik zou maar niet teveel in de zon zitten..


    Suc6..

    Kus Syl

  • 31 Juli 2007 - 06:18

    Ellen Wilgenhof:

    Hoi Leentje,

    Is het misschien tijd om een ijsmuts te kopen???
    Komt ook goed uit, met het weer hier!

    Groetjes

  • 01 Augustus 2007 - 11:24

    Nadja:

    HA Leen, je bent nog maar weer een paar dagen zonder me en dan dit weer haha. Ik ben uiteraard ook erg benieuwd. Las op mn site dat jullie al in Chengdu ziten. Wij konden dinsdag pas uit Hongkong weg, vandaag 9 uur in de bus gezeten. Chengdu elkaar ontmoeten gaat dus moeilijk worden vrees ik. Wanneer vertrekken jullie vanaf daar?
    Bangkok dan maar he? haha....

    kus Nadja

    oh ja sinds 2 maanden heb je geen visum meer nodig voor Vietnam hoorden wij. Handig zeg ik....

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marleen

welkom op mn website!!! Ik ga weer op reis... Na 2 maanden Zuid afrika in 2005 (zie marleenennadja.waarbenjij.nu) een jaar Australie, New Zealand en Azie in 2006-2007 en 7 weken Indonesie in 2009, is het nu de beurt aan Zuid Amerika :-) Zondag 14 vlieg ik (via Brazilie) naar Buenos Aires. Via deze site houd ik jullie op de hoogte Natuurlijk vind IK het ook hartstikke leuk om op de hoogte te blijven van de zaken in Holland en vooral natuurlijk het wel en wee in Deventer. Dus hou je niet in en hou mij ook een beetje op de hoogte. Om een beetje sjeu aan mn verhalen te geven, probeer ik er ook plaatjes bij te plakken. Veel leesplezier en tot volgend jaar maar weer... marleen

Actief sinds 15 Sept. 2006
Verslag gelezen: 1183
Totaal aantal bezoekers 143812

Voorgaande reizen:

14 November 2010 - 18 Januari 2011

Zuid Amerika

12 Juli 2009 - 23 Augustus 2009

Sumatra, Java, Bali en Lombok

20 September 2006 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: